Telemarketing po česku

23. července 2012 v 10:41 |  Komentáře
...aneb jak se nenapálit po telefonu.


Cimrmanův nejkratší zaměstnanecký poměr trval přesně třicet sedm minut. Můlj trval de facto minut třicet jedna a de iure nebyl vůbec.
Společnost Alva Telemarketing s.r.o. sháněla inzerátem telefonní prodejce. Ne že by to byla zrovna práce snů, ale peníze potřebuju jako každý, tak jsem odepsal a následně přijel na pohovor. Od čeho ten pohovor byl věru nevím. Skládalo se to z otázky na praxi, kterou by bývali mohli položit po telefonu a oznámení, že školení je druhý den v deset. Kdyby si mě tam rovnou pozvali na to školení, mohly obě strany ušetřit čas, ale budiž.
Školitelka zahájila akci oznámením, že tolik lidí najednou ještě neškolila (bylo nás v místnosti celých osm). Pak zjistila, že nemá potřebné papíry, takže jsme si deset minut počkali a tato situace se ještě několikrát opakovala - během řeči zjistila že nemá něco nakopírované a šla si to sehnat. Tomu se říká efektivita práce...chápu, že na to zapomněla, ale to si to nemohla nakopírovat najednou?
Teď konečně to, proč vás dost možná tenhle článek zajímá. Zaměstnanci společnosti jsou vázáni smlouvou, která mimo jiné zakazuje vynášet mimo společnost prakticky jakékoli informace o jejích obchodních praktikách. Je to tam hned v několika bodech a většina z nich je formulována tak vágně, že by zaměstnanec mohl být pokutován i za prozrazení polohy záchodů v budově společnosti. Naštěstí společnost Alva nedokázala ani vytvořit pořádně smlouvu, díky čemuž tímto omezením nejsem vázán.
Mám li vybrat nejlepší větu ze školení, byla to asi "Řekněte, že to používá vaše babička, nebo vy, nebo prostě někdo". Ačkoli to nikdo na plná ústa neřekl, telefonní prodejci mluví pravdu jen v tom, co jim ukládá zákon a co se dá ověřit. V tom ostatním vám ji řeknou jen, když se jim to hodí.
Produkt, který jsem původně měl prodávat, byly jakési norské doplňky stravy za poloviční cenu. Na začátku jsem přemýšlel, proč se jich ta firma asi za poloviční cenu zbavuje a jestli náhodou nejsou škodlivé, ale ono je to trochu jinak. Ten trik je v tom, že objednávkou se přihlásíte do zákaznického programu a pokud si objednávku sami neodhlásíte, přijde vám zboží i podruhé, potřetí...a to už za plnou cenu. Jenže to vám telefonní prodavač neřekne. On to zmínit musí, ale bude mlžit, nebo se z toho pokusí udělat výhodu, že dál to máte automaticky objednané. NIKDO NIC NEPRODÁVÁ ZA POLOVINU CENY. V TAKOVÉ NABÍDCE JE VŽDYCKY HÁČEK.
Další dobrý trik, o kterém byste měli vědět je takzvaný "Double touch". V praxi to znamená, že vám napřed někdo zavolá a bude tvrdit, že dělá neškodný průzkum - v případě tohohle doplňku stravy šlo o průzkum zdravého/nezdravého životního stylu. Co už ale neřekne je, že ve skutečnosti mu o ten průzkum vůbec nejde. Po pravdě řečeno nevím, jestli se ty výsledky vůbec někde archivují, ale nepřekvapilo by mě, kdyby se ani nezaznamenávaly. Úkolem tohoto telefonního zvěda je z vás vytáhnout souhlas, aby vám ještě někdo ohledně celé té věci zavolal - a ten někdo bude prodavač, v tomto případě například s doplňky stravy. Takový průzkum, zvlášť když je podezřele krátký a ještě ho dělá firma se slovem "telemarketing" v názvu, má prostě a jednoduše připravit půdu pro prodavače, který zavolá později.
Paní konečně přinesla všechny papíry, pak zase odešla hledat krabičku toho zázračného přípravku, který jsme měli prodávat a konečně s námi začala procházet takzvaný "Call script". To je papír, na kterém má prodejce přesně napsáno, co musí říkat. Přestože se prodejní strategie jednotlivců trochu liší, call script je dost závazný. Takže jestli jste někdy přemýšleli, proč všichni telefonní prodejci říkají stále přesně to samé, tady máte odpověď. Oni musí.
Další trik, o kterém byste měli vědět, se netýká jen společnosti Alva, i když tohohle konkrétního preparátu se to týkalo. Spousta společností ráda inzeruje svoje produkty jako přírodní s tím, že v tom není žádná chemie. Vážení, chemie je i v přírodních látkách - zamýšleli jste se někdy nad významem slova biochemie? THC je taky vcelku přírodní produkt, stejně jako kofein, spousta jedů a další zajímavé látky. Jinými slovy, že to je přírodní, ještě neznamená, že to není svinstvo.
A ještě jedna důležitá věc - takové zázračné látky často pomáhají na spoustu věcí - tohle mělo myslím být dobré pro oči, mozek, paměť, svaly, klouby a imunitu. Co já vím, může to být i pravda, ale ani tady vám prodejce neříká všechno. Jako příklad tu nepoužiju svoji prodavačskou zkušenost, ale reklamu inzerující jakýsi přípravek, ve kterém je přítomen betakaroten (provitamin B), úžasná a velmi potřebná látka. Ano, on tam je. Ale na to, abyste nějaký získali netřeba drahá pilulka, stačí si koupit obyčejnou mrkev. A tak je to i s mnoha dalšími látkami. To, že to má složitý chemický název, ještě neznamená, že to není celkem obyčejná, ne li všudypřítomnomná látka. Tak třeba kyselina L-askorbová je docela obyčejný vitamin C, o betakarotenu už jsme mluvili a takhle bychom ještě mohli pokračovat. Zkuste přemýšlet o tom, jestli příroda zamýšlela, abychom se dokrmovali pilulkami, nebo nám dala prostředky ke správnému vyživování organismu přímo ve svých plodech. To jen tak na okraj.
Paní konečně měla všechny papíry a jak se ukázalo, na dvou z nich bylo napsáno jinými slovy totéž, takže se nemusela obtěžovat. Věru netuším, proč byla podkladem školení komerční prezentace společnosti Norkrill, která ten výrobek prodává, ještě navíc vytištěná a to černobíle. To si nemohl dát nikdo tu trochu práce a sesumírovat to podstatné na půlku á čtyřky? Další překvapení. Callscript si musíme upravit, protože je už starý a neaktuální. Když pak paní zjistila, že neví, o čem to vlastně mluví, pravila zase, že callscript je nový, nevyzkoušený a ještě si ho nepamatuje. Ať už byl nový nebo starý, byl každopádně špatný stejně jako školitelka. Popsal jsem postupně půl A4ky rukou poznámkami o tom, co je jinak, co tam být musí a nemusí a jaké je číslo na zákaznickou podporu a kde jsou webové stránky společnosti - to ovšem školitelku sdělit nenapadlo, na to jsem se musel zvlášť zeptat.
Nakonec nám dala vyplnit dotazníky s osobními údaji a chtěla nás odvést na náslechy, měli jsme poslouchat, jak to dělají už zkušení prodavači, abychom se to od nich naučili. Budiž, to nebyl špatný nápad, ale nikdo si nevšiml, že zrovna začala polední pauza a že tudíž budeme čekat, než se ti zkušení pracovníci vrátí z oběda. To už mi došel čas i trpělivost, dohodl si zaškolení na den, kdy jsem měl nastoupit, a zamířil pryč.
Do práce se mají zaměstananci dostavit čtvrt hodiny před začátkem pracovní doby, aby se stihli připravit. OK, s tím problém nemám. Ale proč jsem do čtvrt hodiny PO začátku pracovní doby stále marně čekal na někoho, kdo by mi přidělil nějaké místo a řekl, co mám dělat? Nakonec jsem byl odvelen na recepci, kde jsem si dali čtvrthodinku počkal, protože slečna recepční si zrovna dávala venku kafe. Ta mi dala smlouvu tvrdící, že jsem se narodil v roce 2010. Fascinující hlavně je, že nikomu nepřipadalo divné, že má u nich dvouleté dítě pracovat a že je právně nezpůsobilé smlouvu podepsat - i kdyby snad nakrásně umělo psát.
Pak cesta zpátky na "volací sál" - mimochodem, nejsou tam ani typické pracovní "krabice", zřejmě za účelem snadnější kontroly zaměstnanců. To je možná na jednu stranu stranu praktické, ale na druhé straně je to velká místnost, kde sedí třeba padesát lidí, a všichni najednou mluví. Samozřejmě se sluchátky a mikrofonem, jinak by toho mnoho neprodali, ale stejně...dalších pár minut čekání, pak se náhle zjevila pracovnice tvaru, barvy a výrazu zkaženého melounu a kamsi mě odvedla a oznámila, že jsem teď na jiném projektu, prodávám místo doplňků stravy módu a mám dostat taky podstatně menší plat. Jelikož jsem dosud ani nepodepsal smlouvu ani nebyl zaškolen, cosi jsem zamumlal a opustil bez oznámení, že někam jdu, budovu. Konec konců, zaměstnavatel mi taky neoznámil že jdu na úplně jiný projekt, tak já mu zas neoznámím, že jdu ven. Ale hlavním motivem bylo, že než bych našel někoho odpovědného, komu bych to mohl sdělit, mohla by taky skončit pracovní doba nebo dokonce přijít doba ledová.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 coast bridal dresses coast bridal dresses | E-mail | Web | 11. ledna 2013 v 17:37 | Reagovat

very good publish, i definitely love this website, carry on it
http://www.isdress.org/Mother-Of-The-Bride-Dresses.html

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama